گردشگری، آثار باستانی، جاذبه‌های دیدنی استانهای ایران گردشگری، آثار باستانی، جاذبه‌های دیدنی استانهای ایران
مرجع کد های چت روم
تاریخ : دو شنبه 19 بهمن 1394
نویسنده : tarah

آذربایجان شرقی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وجود كوهستان هاي زيبا و سر به فلك كشيده، رودخانه هاي خروشان و آبشارهاي فرح بخش، باغ هاي پرميوه و ييلاق هاي سرسبزش، درياچه هاي پرموج و تفرج گاه هاي روح پرور، استخرها، آسياب ها و روستاهاي دل انگيز، همه و همه استان آذربایجان شرقی را به يكي از زيباترين مناطق ایران و یکی از بهترین مناطق برای گردشگری به خصوص در فصول گرم تبديل كرده است.

  شهرهای استان آذربایجان شرقی  
میانه . مرند . مراغه . کلیبر . اهر . تبريز . جلفا . سراب .

  آذربایجان غربی  

استان آذربايجان غربي با وسعت 43660 کيلومتر مربع در شمال غرب کشور ايران قرار دارد و از جمله کهن ترين استان هاي ايران مي باشد. مرکز این استان شهر اروميه است و شهرهاي تابعه  اين استان: خوي، ماکو، سلماس، سردشت، مهاباد، مياندوآب، نقده، پيرانشهر، اشنویه، بوکان، تکاب، شاهین دژ و سیه چشمه (چالدران) می باشد.

  شهرهای استان آذربایجان غربی  
مهاباد . ماکو . نقده . چالدران . اروميه . اشنویه . بوكان . تكاب . خوي . سردشت .

  اردبیل  

 

 

 

 

 

استان اردبیل

 

 

 

 

 

استان اردبیل در شمال غربی فلات ایران، با بیش از 18 هزار و 50 کیلومتر مربع، یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می دهد. این استان از شمال به رود ارس، دشت مغان و بالهارود در جمهوری آذربایجان، از شرق به رشته کوه های طالش و بغرو در استان گیلان، از جنوب به رشته کوه ها، دره ها و جلگه های به هم پیوسته استان زنجان و از غرب به استان آذربایجان شرقی محدود است.

  شهرهای استان اردبیل  
مشکین شهر . نمین . کوثر . گرمی . اردبيل . خلخال . سرعین .

  اصفهان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان اصفهان با مساحتی حدود ۱۰۵۹۳۷ کیلومتر مربع در مرکز ایران واقع شده و از شمال به استان‌های مرکزی، قم و سمنان، از جنوب به استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد، از غرب به استان‌های لرستان و چهارمحال بختیاری و از شرق به استان های یزد و خراسان محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات كشوری، اصفهان دارای 17 شهرستان، 60 شهر، 37 بخش و 116 دهستان و مركز آن شهر اصفهان است.

  شهرهای استان اصفهان  
قمصر . نیاسر . نایین . نطنز . کاشان . گلپایگان . آران و بیدگل . اردستان . اصفهان . خوانسار . سمیرم . شهرضا . شاهین شهر .

  ایلام  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان ایلام با مساحتی حدود 19086 کیلومتر مربع در یک منطقه کوهستانی و مرتفع واقع شده است. این استان در غرب و جنوب غربی کشور در میان رشته کوه های کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس قرار دارد و از شمال به کرمانشاه، از جنوب به خوزستان، از شرق به لرستان و از غرب به كشور عراق محدود شده است. ایلام به لحاظ آب و هوایی دارای ویژگی های خاصی نسبت به دیگر مناطق کشور است.

  شهرهای استان ایلام  
ایلام . ایوان . دهلران . دره‌شهر . شیروان‌وچرداول .

  بوشهر  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بوشهر از استان‌های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. این استان با مساحتی حدود ۲۷۶۵۳ کیلومتر مربع؛ از شمال به استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و استان هرمزگان، از شرق به استانفارس و از غرب به خلیج فارس محدود است. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ششصد کیلومتر مرز دریایی دارد و از اهمیت راهبردی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

  شهرهای استان بوشهر  
کنگان . بوشهر . برازجان . تنگستان . جم .

  تهران  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان تهران با 18909 كيلومتر مربع مساحت و 2/1 درصد مساحت كل كشور ايران از آن جهت از ديگر استان هاي كشور متمايز است كه مركزيت سياسي جمهوري اسلامي ايران در آن مستقر است. تهران، استاني با 13 شهرستان شامل؛  تهران، شهريار، كرج، رباط كريم، ساوجبلاغ، نظرآباد، ورامين، اسلامشهر، شميرانات، ري، دماوند، فيروزكوه و پاكدشت و دارای 43 شهر و 1358 آبادي داراي سكنه می باشد.

  شهرهای استان تهران  
فیروزکوه . ورامین . کرج . تهران . دماوند . ری . شهریار .

  چهار محال و بختیاری  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶۵۳۲ كیلومتر مربع در بخش مركزی كوه های زاگرس واقع شده است. از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به كهکیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی كشور، استان چهار محال و بختیاری دارای ۶ شهرستان ۲۴ شهر و ۱۵ بخش و ۳۴ دهستان می‌باشد.

  شهرهای استان چهار محال و بختیاری  
فارسان . لردگان . کوهرنگ . اردل . بروجن . شهرکرد .

  خراسان جنوبی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان خراسان جنوبی در گستره پهناوری در شرق ایران واقع شده؛ از شمال با استان خراسان رضوی، از جنوب با سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به طول 330 کیلومتر با کشور افغانستان هم مرز است. استان خراسان جنوبی دارای 5 شهرستان به نام های بیرجند، قاین، نهبندان، سربیشه و سرایان می باشد. مرکز استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند است.

  شهرهای استان خراسان جنوبی  
فردوس . قائنات . نهبندان . بیرجند . درمیان . سرایان . سربیشه .

  خراسان رضوی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان خراسان رضوی؛ بزرگ ترین قطب توریسم مذهبی جمهوری اسلامی ایران است که بناهای آرامگاهی، بیش ترین و مهم ترین چشم انداز معماری این منطقه را تشکیل می دهند. مجموعه های آرامگاهی؛ بناهایی هستند كه طی سالیان طولانی بر روی مدفن و مزار شخصیت‌های مذهبی و محبوب شكل گرفته اند و معمولا شامل حرم، ‌مساجد، مدارس، كتاب خانه ها، كاروان سراها، آب انبارها، خانقاه ها و فضاهایی از این قبیل می شوند.

  شهرهای استان خراسان رضوی  
قوچان . مشهد . نیشابور . کاشمر . تربت‌جام . تربت‌حيدريه . خواف . درگز . سبزوار . سرخس . شیروان .

  خراسان شمالی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان خراسان شمالی با مساحتی حدود ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع از ۶ شهرستان بجنورد (مرکز استان)، شیروان ،اسفراین، مانه و سملقان ،جاجرم و فاروج تشکیل شده است. این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است. آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد.

  شهرهای استان خراسان شمالی  
فاروج . قاضی . لوجلی . گرمه . پیش قلعه . آشخانه . اسفراین . بجنورد . حصار گرمخان . درق . راز . شیروان . صفی آباد .

  خوزستان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان خوزستان با مساحت 64236 کیلومتر مربع، در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال به استان لرستان، از شمال شرقی به استان اصفهان، از شمال غربی به استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استان های چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود می شود. استان خوزستان دارای 16 شهرستان و 29 شهر می باشد.

  شهرهای استان خوزستان  
ماهشهر . مسجدسلیمان . آبادان . اندیمشک . اهواز . ایذه . بهبهان . خرمشهر . دزفول . دشت آزادگان . رامهرمز . شوش . شوشتر . شادگان .

  زنجان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان زنجان یکی از استان های با اهمیت ایران است که در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران واقع شده و از نظر ارتباط به دليل استقرار بر محور ترانزيتى، نقطه ارتباطی مركز با غرب و شمال غربی ايران به شمار می آيد. مهمترین آثار تاریخی و باستانی استان زنجان شامل گنبد باشکوه سلطانیه، بازار زنجان، مجموعه رختشویخانه، مسجد جامع زنجان، مقبره قیدار نبی در خدابنده، آرامگاه احمد زهرنوش و امامزاده زیدالکبیر در ابهر است.

  شهرهای استان زنجان  
ابهر . خدابنده . زنجان .

  سمنان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان سمنان با 95815 کیلومتر مربع وسعت، یکی از استان های وسیع ایران به شمار می آید. این استان از شمال به استان های مازندران و گلستان، از جنوب به استان اصفهان، از مغرب به استان های تهران و قم و از مشرق به استان های خراسان شمالی و رضوی محدود شده است. این استان به خاطر موقعیت جغرافیایی، دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و خشک است و به دلیل محدودیت‌های آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست.

  شهرهای استان سمنان  
گرمسار . دامغان . سمنان . شاهرود .

  سیستان و بلوچستان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187502 كيلومتر مربع، در جنوب شرقي ايران واقع شده است. اين استان پهناور در سمت شرق با كشور پاكستان 900 كيلومتر و با كشور افغانستان 300 كيلومتر مرز مشترك و در جنوب با درياي عمان به طول تقريبي 270 كيلومتر مرز آبي دارد. این استان از شمال و شمال غرب با خراسان جنوبی و از غرب با استان کرمان و هرمزگان همجوار است. استان سيستان و بلوچستان به لحاظ وسعت از بزرگ ترين استان هاي كشور به حساب می آید. اين استان از دو ناحيه تشكيل يافته كه از لحاظ طبيعي با يكديگر كاملاً متفاوتند.

  شهرهای استان سیستان و بلوچستان  
نیکشهر . چابهار . ایرانشهر . خاش . زاهدان . زابل .

  فارس  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان فارس یكی از كهن ترین مناطق ایران است. وجود جاذبه های طبیعی مانند آب و هوای مطلوب، غارهای طبیعی، تنوع ناهمواری ها، وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی، دریاچه ها، رودخانه ها و ... علاوه بر آثار بازمانده از ایران پیش از اسلام که جزء میراث جهانی محسوب می شوند از چنان جاذبه هایی برخوردارند که توانایی جذب هر فرد علاقه مندي را از نقاط مختلف دنیا دارند. تاریخ ایران زمین، از هر جهت با تاریخ فارس گره خورده است.

  شهرهای استان فارس  
فیروزآباد . مرودشت . کازرون . جهرم . شیراز .

  قزوین  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان قزوین از استان‌های شمال غربی ایران است که در سال ۱۳۷۵ از استان تهران جدا شد و به همراه تاکستان از استان زنجان، تشکیل استان تازه‌ای به نام استان قزوین را داد. این استان از شمال با استان های مازندران و گیلان، از غرب با زنجان، از جنوب با همدان و مرکزی و از شرق با تهران همسایه است. استان قزوین بر پایه آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۵ شهرستان قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، آبیک و الوند است.

  شهرهای استان قزوین  
قزوین . بوئین زهرا . تاکستان .

  قم  

 

 

 

 

 

استان قم

 

 

 

 

 

استان قم با وسعتی معادل 14631 كیلومتری مربع در مركز كشور واقع شده و مركز آن شهر قم است. استان قم از شمال به وارمین و شهر ری از استان تهران و ساوه از استان مركزی، از جنوب به شهرستان‌های محلات و دلیجان از استان مركزی و كاشان از استان اصفهان و كویر نمك و از غرب به شهرستان‌های آشتیان و تفرش از استان مركزی محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات كشوری در سال 1375، این استان دارای یك شهرستان، 4 بخش، یك شهر، 9 دهستان و 363 آبادی دارای سكنه بوده است.

  شهرهای استان قم  
قم . کهک . جعفریه . دستجرد .

  کردستان  

 

 

 

 

 

نقشه استان کردستان

 

 

 

 

 

استان كردستان با مساحت 28 هزار كیلومتر مربع؛ در غرب ایران و از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان، از جنوب به استان كرمانشاه، از شرق به استان های همدان و زنجان و از شرق به كشور عراق محدود است. این استان دارای 9 شهرستان، 23 شهر، 26 بخش و 83 دهستان می باشد. بانه، بیجار، سقز، سنندج، دیواندره، كامیاران، قروه، مریوان و سروآباد از مهمترین شهرهای استان کردستان هستند.

  شهرهای استان کردستان  
قروه . مریوان . کامیاران . بیجار . بانه . دیواندره . سقز . سنندج .

  کرمان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان کرمان از مناطق عمده باستانی کشور است که سابقه اسکان و زندگی در آن به هزاران سال قبل و همزمان با مهاجرت نخستين اقوام آريايی به ايران باز می گردد. در متون تاريخی يونان که از آريايي ها و سلاطين هخامنشی آنان سخن به ميان آورده، از کرامان و سکران و سيستان به عنوان ساپراپ ها و ايالات شرقی ايران نام برده شده است. در دوره هخامنشيان جاده شاهی و راه ابريشم از استخر و شهر پارسه (پرسپوليس) به يزد و کرمان و سيستان ادامه داشت و تا هندوستان کشيده می شد.

  شهرهای استان کرمان  
ماهان . کرمان . بم . راین .

  کرمانشاه  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 استان کرمانشاه با جمعیتی در حدود 1900000 نفر در حاشیه غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال به کردستان، از شرق به همدان، از جنوب شرق به لرستان، از جنوب به ایلام و از غرب به کشور عراق منتهی می شود. این استان، یکی از استان های شگفت انگیز ایران است تا به آن حد که لقب "هندوستان ایران" را به آن داده اند. اين استان علي رغم وسعت نه چندان پهناورش، داراي ۳منطقه آب و هوايي كاملاً متفاوت از يكديگر است.

  شهرهای استان کرمانشاه  
قصرشیرین . کنگاور . کرمانشاه . گیلانغرب . پاوه . اسلام‌آبادغرب . دالاهو . سرپل ذهاب .

  کهکیلوییه و بویر احمد  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منطقه‌اي كه امروزه به نام كهگيلويه و بويراحمد از آن ياد مي شود، سرزميني است باستاني اما ناشناخته كه رازهاي بسيار در سينه دارد. آثاري كه در تل خسرو، تل مهره‌اي و ديگر نقاط يافت شده‌اند گوياي اين واقعيت است كه اين منطقه قبل از ورود آريايي‌ها داراي سكنه و تمدن بوده است. سپس با مهاجرين و شايد مهاجمين (؟) آرايي درآميخته و قسمت اعظم خاك ايالت مهم انشان را تشكيل داده است.

  شهرهای استان کهکیلوییه و بویر احمد  
قلعه رئیسی . لنده . لیکک . چرام . یاسوج . گچساران . گراب سفلی . باشت . دهدشت . دوگنبدان . دیموشک . سی سخت .

  گلستان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان گلستان با بیش از 20000 کیلومتر مربع وسعت؛ از شمال به جمهوری تركمنستان، از جنوب به استان سمنان، از غرب به استان مازندران و از شرق به استان خراسان محدود شده است. بخش بیشتر استان گلستان آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای دارد ولی جلگه گرگان به لحاظ مجاورت با صحرای ترکمنستان، دوری از دریا و کاهش ارتفاعات، آب و هوای نیمه بیابانی و گرم دارد.

  شهرهای استان گلستان  
مینودشت . نوکده . کردکوی . گنبد کاووس . گرگان . آزادشهر . بندرگز . بندرترکمن . رامیان . علی‌آباد .

  گیلان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گیلان یکی از استان های شمالی ایران است که 14711 کیلومتر مربع وسعت دارد. رشته کوههای البرز، همانند دیواری در غرب و جنوب گیلان کشیده شده است؛ به همین سبب، آب و هوای گیلان، معتدل و در اکثر نقاط دارای رطوبت بالایی است. گیلان مرطوبترین ناحیه کشور است و سالانه بیش از 2000 میلیمتر باران دارد. بخش وسیع گیلان جلگه ای و مابقی کوهستانی است.

  شهرهای استان گیلان  
فومن . لاهیجان . ماسوله . آستانه اشرفیه . آستارا . بندر انزلی . تالش . رودبار . رشت . سیاهکل .

  لرستان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان لرستان یکی از استان های غربی کشور است که از سمت شمال با استان های همدان و مرکزی، از شرق با اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با کرمانشاه و ایلام همسایه است. بر اساس تقسیمات كشوری؛ در سال 1381 استان لرستان با مساحت 280640 كیلومتر مربع، دارای 9 شهرستان با نام های الیگودرز، بروجرد، خرم آباد، دلفان، دورود، كوهدشت، ازنا، پل دختر و سلسله می باشد.

  شهرهای استان لرستان  
کوهدشت . پل‌دختر . الیگودرز . ازنا . بروجرد . خرم‌آباد . دلفان . درود . سلسله .

  مازندران  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان مازندران با ۲۴۰۹۱ کیلومتر مربع مساحت از استان‌های سرسبز شمال فلات ایران است و در کرانه دریای مازندران قرار دارد. این استان در غرب استان گرگان و مشرق استان گیلان می‌باشد و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم مرز است. دریای مازندران نیز مرز شمالی این استان را کاملا در بر گرفته است. مازندران از استانهای کهن ایران است که مطالعات باستان شناسی در غارهای كمربند و هوتو در بهشهر، زیست انسانی را در این استان در حدود 9500 پیش از میلاد تخمین می زند.

  شهرهای استان مازندران  
قائم‌شهر . محمودآباد . نور . نوشهر . نکا . چالوس . آمل . بهشهر . بابل . بابلسر . تنکابن . جویبار . رامسر . سوادکوه . ساری .

  مرکزی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های تهران، قم و اصفهان محدود شده است. این استان با مساحتی حدود 29000 کیلومتر مربع دارای ۸ شهرستان، ۱۵ بخش، ۱۹ شهر، ۶۰ دهستان و ۱۳۹۴ آبادی دارای سکنه است. مرکز این استان شهر اراک و شهرهای مهم این استان عبارت‌اند از: خمین، ساوه، محلات، دلیجان، تفرش، شازند، آشتیان و ازنا.

  شهرهای استان مرکزی  
محلات . کمیجان . آشتیان . اراک . خمین . دلیجان . ساوه . شازند .

  هرمزگان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان هرمزگان با وسعت حدود 71193 کیلومتر مربع؛ معادل 3/4 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در جنوب کشور قرار گرفته و از شمال به استان کرمان، از جنوب به آبهای نیلگون خلیج فارس، از شرق به استان سیستان و بلوچستان و از غرب به استانهای فارس و بوشهر محدود شده است. استان هرمزگان دارای 11 شهرستان، 21 مرکز، 29 بخش، 76 دهستان و 1908 آبادی دارای سکنه است.

  شهرهای استان هرمزگان  
قشم . کیش . بندر کنگ . بندرلنگه . بندرعباس . جزیره هرمز .

  همدان  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استان همدان به وسعت ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع؛ یکی از استانهای بزرگ غربی کشور است. این استان از لحاظ وسعت و تنوع پتانسیلهای گردشگری از مهمترین مناطق کشور بوده و از لحاظ قدمت آثار باستانی نیز کم نظیر می باشد. دربر داشتن مهمترین آثار باستانی دوره مادها و  کشف نزدیک به ده کتیبه ی هخامنشی در همدان این منطقه را از لحاظ پژوهشهای باستانشناسانه بسیار حائز اهمیت کرده است. استان همدان از لحاظ طبیعت گردی...

  شهرهای استان همدان  
ملایر . نهاوند . همدان . کبودرآهنگ . اسدآباد . تویسرکان . رزن .

  یزد  

 

 

 

 

 

استان یزد

 

 

 

 

 

استان یزد در قسمت مركزی فلات ایران قرار دارد و دارای نُه شهرستان، نوزده شهر، هفده بخش و چهل و سه دهستان می باشد. این استان با  استانهای اصفهان، فارس، خراسان رضوی و شمالی و كرمان همجوار است. بخش بزرگی از مساحت این استان را قسمتهایی از كویرهای مختلف پوشانده؛ به همین دلیل نوسان درجه حرارت در زمستان و تابستان و حتی در شب و روز بسیار زیاد است به طوریکه حداكثر حرارت 45 درجه سانتیگراد بالای صفر و حداقل 20 درجه سانتیگراد زیر صفر در نوسان است.

  شهرهای استان یزد  
مهریز . میبد . یزد . ابرکوه . اردکان . بافق . تفت . صدوق . طبس .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اموزش , ,
برچسب‌ها: مکان,دیدنی,ایران,سفر در عید,مکان های دیدنی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
کدها و ابزار های کاربردی برای شما